Powered By Blogger

Sunday, September 13, 2009

Keli Segar Untuk T. Faizah

Semalam Tangki Faizah diberi makan keli mengikut jadual. Ini kali ke-2 koloni lintah dalam Tangki Faizah diberi makan. Kali pertama dulu ialah ahad 06/09/09 lepas. Husmizam yang bagi makan kali pertama dulu kerana LK berada di Miri.
Untuk kali ke-2 ini LK dan Husmizam sama-sama memproses keli segar untuk diberi kepada lintah-lintah dalm Tangki Faizah. Minggu lepas Husmizam beli 3 ekor ekli di pasar Bt7. Seekor dikorbankan untuk lintah dan lagi 2 ekor disimpan dalam tangki spare yang juga tempat membiak keladi bunting. Malangnya seekor keli telah melompat keluar tanpa sapa pun perasan. Tau-tau ada bau busuk di belakang tangki. Achu yang masa itu sedang mengemaskan laman tangki terjumapa ikan keli malang tu...dah berulat.
Lagi malang ialah yang tinggal seekor lagi. Husmizam pun satu hal...dah tau menginang(membela) ikan keli, pandailah bagi makan. Ni tak... semalam masa nak bagi makan lintah, baru dia perasan ikan keli yang dalam tangki keladi bunting tu dah reput membusuk mati dalam tangki.... Adus...baru teringat tak pernah bagi makan sejak seminggu beli.
Kelam kelibut Husmizam pegi cari ganti kat pasar Bt 7. heran.... Pasar Minggu Satok tak ada jual keli hidup..mmmm..
Tepat pukul 2ptg, keli dijahit mulut dengan dawai untuk mengelakkan dia pulak yang menelan lintah tu. Siap dijahit mulut lalu keli pun di masukkan dalam tangki. kalu minggu lepas kata Husmizam, masuk jer terus kena terkam. Tapi kali ni , rilek jer lintah-lintah. Hampir 5 minit dalam tangki baru ada 5 ekor lintah hinggap. So betullah kata Jimmy Eco-Borneo, masa lintah belum banyak dalam tangki tak perlu bagi keli tiap-tiap minggu, cukup 2 minggu sekali...baru depa perlahap keli tu habisa-habisan...mungkin gak...so ingat minggu depan Tangki Faizah tak perlu diberi lagi sampai minggu satu lagi.


Tengok keadaan pun lintah-lintah dalam Tangki Faizah ni asyik aktif je berpacaran!....Dah cukup darah la tu...(Nota: Lintah makan darah untuk tujuan pembiakan, spt juga nyamuk...dapat darah lajulah dia mengawan...
Di bawah ini disertakan gambar-gambar proses memberi lintah 'makan' darah keli...
Keli yang dah dijahit mulut dah sedia untuk dihidang kepada lintah Tanggki No. 1 Faizah
Keli sedang dimasukkan perlahan-lahan ke dalam tangki.
Keli sedang berenang-renang memanggil pemangsa..."mari-mari hisaplah darah aku..."
Mmmm... belum banyak yang hinggap ye....
Orang nak bagi makan , dia sibuk berpeleseran...!
Adegan yang tak hingin kita lihat....part ni Husmizam kata dia tak mahu lagi makan keli nih...
Selepas 2jam setengah....bayak lintah dah lepaskan diri kecuali yang degil sekor dua....keli tu dah keras dah tu....pucat semacam..


Keli yang dah jadi hampas...(keli: hampeh! kau lintah!)


Hah..tengok...habis darah dia beb!
Keli yang telah dibuat 'Open Histerectomy'...pembedahan ini adalah untuk memastikan tiada lintah yang masuk dalam perut keli (dimakan keli). (Maaf, gambar ini agak graphic....budibicara ibubapa diperlukan..) Achu nak campak dalam sungai belakang rumah dia buat makanan ketam...


No comments:

Post a Comment