Powered By Blogger

Friday, September 11, 2009

Lintah @ Kuching Kick Start

Wah.... nampaknya Lintah Kuching dah bermula dengan jayanya. Adalah benda kecil yang kena adjust tapi lebih 400 ekor induk lintah telah masuk dalam 3 polytank 150gal. Kalau ikut perkiraan awal dalam masa 6 bulan Lintah Kuching patut dapat 1200ekor x 100 =120,000 ekor lintah. Itu target Lintah Kuching.
Walaubagaimanapun, yang penting adalah penjagaan air dan kesihatan koloni lintah dalam 3 tangki tersebut.


Sepatutnya Lintah Kuching dah mula awal bulan Ogos 09 lagi tapi masalah polytank tak ada dalam pasaran. Mula-mula nak guna yang 100gal tapi tak ada. Yang ada cuma 150gal sahaja itu pun cuma sebuah sahaja yang tinggal di kedai hardware Wija, Jalan Astana. Selepas berbincang dengan rakan kongsi, maka Lintah Kuching akan menggunakan tangki 150gal. lah.





Lintah Kuching banyak merujuk dengan website Lintah Kedah. dari situ banyak maklumat yang diperolehi dan Lintah Kuching improvise segala maklumak yang ada dan ditambah dengan maklumat yang ada maka kita buatlah Leech Farm Lintah Kuching yang ada sekarang. Pun begitu kita akan sentiasa membuat perubahan jika baik untuk Lintah Kuching.

Tangki No.1 Faizah - Tangki pertama yang dimasukkan benih induk-induk lintah pada 27/08/09




Tangki No.2 Salina - Tangki ni baru masuk induk kelmarin 10/9/09. Ingat nak masukkan pada tarikh keramat 09/09/09, tapi si Jimmy lak tak jadi datang hantar lintah. jadi terpaksa ditunda keesokannya.

Tangki No.3 - Yam Tanzim - Tangki ni sama kes dengan Tangki Salina.

Tangki Faizah dah mula diberi makan darah keli pada 04/09/09 minggu lepas. Dari warna hitam keli tu jadi warna putih pucat!! Ikut hati memang kesian tapi apa nak buat camana, dah memang lumrah alam lintah dan keli begitu..... :)

Insyaallah, nanti Lintah Kuching akan upload gambar-gambar kenduri keli...




No comments:

Post a Comment